MG 1100/1300 (1962-1973)
MG 1100/1300 MKI 1962-1967
1100/1300 modellen er et eksempel på BMC’s “badge engineering”, hvor flere bilmærker havde denne samme model i programmet, men med hvert sit emblem på kølergrillen. Først lanceredes modellen som Morris 1100, siden kom den som Wolseley 1100, Austin 1100, Riley Kestral, Vanden Plas Princess og ikke mindst som MG 1100, hvor bilen var forsynet med to SU-karburatorer. I Danmark hed Morris 1100 i øvrigt Morris Marina. Uanset bilmærke blev alle 1100 og 1300 fremstillet på Austins Cowley-fabrik.
Det er en forhjulstrukken 2-dørs/4-dørs saloon designet af Sir Alec Issigonis, som også tegnede Minien. Det er ikke helt forkert at kalde 1100/1300 for en forstørret mini, for den fulgte Miniens principper: Tværstillet firecylinder motor og forhjulstræk.
Motoren var fra starten BMC A-serie l4 på 1098 ccm (55 HK). Affjedringen var hydrolastisk, og bilen blev kendt for sine meget fine køreegenskaber. I 1967 introduceredes BMC’s A-serie motor på 1275 ccm (58 HK).
MG 1100/1300 MKII 1967-1968
MKII kunne fås som både 1100 og 1300 og som 2- og 4-dørs. Gearkassen var nu fuldsynkroniseret.
Produktionstal
MG 1100 MKI 4-dørs (1962-1967): 95.864 stk.
MG 1100 MKI 2-dørs (1962-1967): 26.879 stk.
MG1100 MKI 4-dørs med 1275 ccm motor (1967): 402 stk.
MG 1100 MKI 2-dørs med 1275 ccm motor (1967): 162 stk.
MG 1100 MKII (1967-1968): 1.731 stk.
MG 1300 4-dørs (1967-1968): 2.914 stk.
MG 1300 2-dørs (1967-1968): 5.952 stk.
MG 1300 MKII 2-dørs (1968-1973): 23.505 stk.
I alt produceret: 157.409 stk.