Farina-Magnetter

Farina-Magnetter 1959-1968

Efterfølgeren til Z-Magnetten, der kom i 1959 og som oftest benævnes Farina modellen (Mk III og IV), var desværre et skridt tilbage: Tandstangstyringen blev afløst af et snekke/rulle styrehus, motorydelse i forhold til vægt var mindre, akselafstanden var mindre og overhæng over for- og bagaksel følgelig større. Alt sammen ting, der gjorde at køregenskaberne var væsentlig dårlige end på de gamle ZA og ZB modeller. Ændringerne var en følge af rationaliseringer hos BMC, hvilket betød, at Austin, Morris, Wolseley, Riley og MG Magnette delte karosse, drivlinie og undervogn. Bortset fra nogle små designmæssige forskelligheder var bilerne på det nærmeste identiske. MG’erne var dog som de eneste udstyret med to SU karburatorer, hvilket betød at de havde lidt større effekt end deres “søskende”.

Mark III: 1959-1961
16.676 produceret
Motor: 4-cylinderet langsliggende rækkemotor B-serie l4
Slagvolumen: 1.489 cc
Effekt: 66 HK v/ 5.200 rpm
Kompressionsforhold: 8,3:1
2 SU HD4 kaburatorer

Mark IV: 1961-1969
14.320 produceret
Motor: 4-cylinderet langsliggende rækkemotor B-serie l4
Slagvolumen: 1.622 cc
Effekt: 72 HK v/ 5.000 rpm
Kompressionsforhold: 8,3:1

Farina-magnette

Farina-magnette bagfra

MG Magnette Mark IV 1965

For alle med interesse i MG-biler, nye som gamle