MG T-typer

T-typerne omfatter nedenstående 5 typer:

MG TA Midget (1936-1939)
MG TB Midget (1939)
MG TC Midget (1945-1949)
MG TD Midget (1950-1953)
MG TF Midget (1953-1955)


MG TA Midget (1936-1939)

MG TA erstattede PB i 1936. Det var en videreudvikling af den tidligere bil, og den var 3 tommer (76 mm) bredere og 7 tommer (180 mm) længere i akselafstand (nu 94 tommer (2.400 mm)). Den tidligere avancerede motor med overliggende knastaksel udgik og blev i TA erstattet af en topventil-motor fra Wolseley 10, men med to SU-karburatorer og ændret knastaksel. TA havde fire-trins gearkasse med synkroniseret 3. og 4- gear. Dertil kom hydrauliske bremser.

Motoren med betegnelsen MPJG typel4 var på 1.292 ccm og ydede 50 HK. TA kunne nå en topfart på 80 mph (130 km/h) og 0-60 mph tog 23,1 sek.

De fleste TA var åbne to-personers (two-seater) sportsvogne med ramme af asketræ udenpå hvilken en stålkarosse var monteret. Fra 1938 kunne TA også fås som Tickford Drophead Coupé (med karosseri fra Salmsons & Sons).  Den sjældne lukkede Airline Coupé fra 1936 blev kun bygget i 2 eksemplarer.

I 1936 kostede TA £222 i England.

Produktionstal
MG TA two-seater (1936-1939): 2.741 stk.
MG TA Airline Coupé (1936): 2 stk.
MG TA Drophead Coupé (1938-1939): 260 stk.

I alt produceret 3.003 MG TA

Det er meget svært at fastslå det præcise antal producerede MG-biler fra før 2. verdenskrig, da man ikke havde samme sporbarhed som efter krigen. Ovenstående produktionstal er derfor omtrentlige og baserer sig på Anders Ditlev Clausagers bog ”Original MG T-series”, som kan lånes i MGCCDK’s bibliotek.

MG_TA_1938

MG TA 1938


MG TB Midget (1939)

I maj 1939 erstattedes MG TA af MG TB, som havde den mindre men mere moderne XPAG-motor, som i øvrigt kom fra Morris 10. I TB var den dog med to SU-karburatorer og tunet, så den ydede mere.

TB kunne fås som two-seater og Tickford Drophead Coupé, men pga. Storbritanniens deltagelse i 2. verdenskrig blev produktionen på MG’s fabrik i Abingdon omstillet til krigsmateriel. Da krigen var slut kom MG TC på gaden, hvorfor TB-modellen er den mest sjældne af alle T-typer.

Motor: 1250 ccm XPAG type l4.

Produktionstal
MG TB two-seater (1939): 319 stk.
MG TB Drophead Coupé (1939): 60 stk.

I alt produceret 379 MG TB

Det er meget svært at fastslå det præcise antal producerede MG-biler fra før 2. verdenskrig, da man ikke havde samme sporbarhed som efter krigen. Ovenstående produktionstal er derfor omtrentlige og baserer sig på Anders Ditlev Clausagers bog ”Original MG T-series”, som kan lånes i MGCCDK’s bibliotek.

1939-tb-midget

MG TB 1939 (foto fra www.mgownersclub.co.uk)


MG TC Midget (1945-1949)

MG TC blev lanceret i 1945 og var stort set identisk med TB. Motoren var den samme som i TB, men med en lidt højere kompression, hvorved motoren ydede 54,5 HK. Cockpittet var en anelse brede end i TB, og TC kan genkendes på, at den på trinlisterne ud for hver dør kun har to kromlister, hvor de smallere TA og TB har tre kromlister.

MG TC blev eksporteret i til USA i stort tal på trods af, at bilen gennem alle årene kun kunne fås som højrestyret. Modellerne eksporteret til USA havde seal beam forlygter og større baglygter.

I Storbritannien kostede en MG TC £ 527 og modsat sine forgængere TA og TB, så kunne man ikke tilkøbe en masse ekstraudstyr. Eneste mulighed var en bagagebærer og en bilradio, som kunne installeres under instrumentbordet.

Produktionen stoppede i november 1949, hvorefter fabrikken i Abingdon gik over til at producerer MG TD.

Produktionstal:
MG TC (1945-1949): 10.000 stk. (Chassisnr. TC0252 til TC10251)

Top 5 eksportmarkeder var i nævnte rækkefølge: USA, Australien, Sydafrika/Rhodesia, Schweiz og Canada.

MGTC_1946_Troels_busk

MG TC 1946


MG TD Midget (1950-1953)

TD kom i 1950 og erstattede TC. TD var en helt ny bil, og så alligevel ikke. Motoren var 1250 ccm XPAG l4 som i TC. TD brugte TC’s drivlinie og et modificeret hypoid-fortandet differentiale. Chassis (forkortet), uafhængigt forhjulsophæng med skruefjedre og tandstangstyringen var taget fra Y-typen, som kom i 1947. Karosseriet var en videreførelse af det karakteristiske Midget-design; dog var det nu gjort bredere. I forhold til sin forgænger var TD vokset 5 tommer i bredden (130 mm). Det var nu slut med trådhjul som standard. I stedet havde TD’en 15 tommer stålfælge med hjulkapsler.

MG TD byggede videre på TC’s succes, og den nye TD fik straks tag i det amerikanske marked; måske fordi den i modsætning til sin forgænger kunne fås som venstrestyret. Af de 29.664 producerede biler blev 28.007 stk. eksporteret! Dvs. kun 1.657 stk. blev som på hjemmemarkedet. USA alene aftog tog ud af tre producerede TD’ere.

TD MKII havde en mere tunet motor, så den ydede 57-61 HK og den havde bl.a. andre karburatorer end MKI. Alle MKII-modeller har to brændstofpumper. MKII blev produceret sideløbende med MKI og var altså ikke en afløser for denne, snarere et alternativ for de, som ville have en mere sporty motor. Man ved ikke præcis, hvor mange MKII, der blev produceret, men det antages at være ca. 1.700 stk., hvoraf de 1.600 blev solgt på det nordamerikanske marked.

Produktionen af MG TD sluttede 17. aug. 1953.

Produktionstal:
MG TD (1950-1953): 29.664 stk. heraf 1.740 MKII.

MG TD1953

Arnolt TD

Arnolt TD var en specialmodel model af MG TD bygget for det amerikanske marked. Italienske Bertone havde indkøbt to MG TD og designede såvel en coupé som cabriolet version, som man udstillede på Torino Motorshow i 1951. Amerikaneren Stanley Harold Arnolt II så disse to biler og afgav en ordre på 100 stk. af hver, som han ville sælge gennem sit firma i Chicago.

Så mange blev der dog aldrig bygget, og de overlevende eksemplarer er ekstremt sjældne i dag. Fronten kan godt minde lidt om en Z-Magnette. Z-Magnettens designer Gerald Palmer var i øvrigt stærkt inspireret af italiensk design.

Arnolt TD coupé


MG TF Midget (1953-1955)

I 1952 havde MG fabrikken allerede designet TD modellens afløser. Den skulle senere blive kendt som MGA.

Imidlertid stod BMC for at skulle introducere den nye Austin Healey 100/4 og man ønskede ikke at markedsføre en radikal ny MG model på samme tidspunkt. Der blev derfor kun givet MG fabrikken tilladelse til at fremstille en lav-budget face-lift model baseret på TD. Med TD Mk II XPAG motorspecifikationer og TD chassisramme og undervogn med mindre ændringer, håndbyggede man på 14 dage den første prototype. Den blev forsynet med trykkøler, ny instrumentering og separate sæder. Det anses for sandsynligt at Riley RME 1½ l saloon, som produceredes side om side med TD modellen, har været hovedinspirationskilde til den nye model. Her tænkes på de indbyggede forlygter og faste kølersider samt kølerklapper med chrome lister.

Da bogstaverne E og X var forbeholdt experimental biler blev den nye T model benævnt TF.

Man startede produktionen i 1953 med chassis nr. 501 og sluttede med nr. 10100.

For at imødekomme et ønske fra det amerikanske marked om en 1½ l motor, ændrede man i 1954 XPAG motoren. Ved primært at sløjfe vandgennemgangen i den indvendige støbning mellem første og anden og tredje og fjerde cylinder, opnåede man en boring på 72 mm i forhold til tidligere på 66,5 mm. Slaglængden forblev uændret. Yderligere blev kraftigere plejlstænger benyttet.

Denne endelige version af XPAG motoren blev benævnt XPEG og den blev udelukkende anvendt i TF 1500 fra juli 1954 til i begyndelsen af april 1955.

Der skelnes således mellem:

TF 1250 (1250 ccm) og TF 1500 (1466 ccm)

57 HK v/5.500 omdr. vs. 63 HK v/5.000 (+10%)

Max.omdr.moment 66 ft.lb vs. 77 ft.lb (+17%)

Det kan nævnes at experimental bilen EX 179 med en XPEG motor uden kompressor, opnåede flere verdensrekorder i Utah, USA. Dette benyttede man i reklamebrochurer for den ”nye” TF 1500.

Produktionen stoppede 4. april 1955, og hermed var det slut med T-typerne. Afløseren hed MGA.

Produktionstal:
MG TF 1250 (1953-1954): 6.200 stk.
MG TF 1500 (1954-1955): 3.400 stk.

I alt produceret 9.600 stk., heraf eksporteredes ca. 75 % med USA som største marked.

MG_TF_1955

MG TF 1955

For alle med interesse i MG-biler, nye som gamle