MG Y-typer 1947-1953
Y-prototypen baseret på Morris Eight-serien blev bygget i 1939 med forventet lancering på Earls Court Motor Show det følgende år. 2. verdenskrig kom på tværs og udsatte projektet. Da Y-typen endelig kunne introduceres i 1947 var det som en kompakt saloon med 1¼ liter motor. I England kostede bilen £ 525 + afgift på £ 146.
Gerald Palmer var ansvarlig for karosse og styling, og grundlæggende tog han et Morris Eight Serie E fire-dørs karrosseri i presset stål, tilføjede en ny bagende med svungne skærme, og fortil placerede han den karakteristiske opretstående MG-kølergrill. Dertil kom de for MG indtil da ligeledes karakteristiske forlygter, som modsat den nye trend ikke var integreret i forskærmene.
Trods sin nostalgiske udseende var det en moderne bil. Y-typen havde uafhængigt forhjulsophæng, hvad de andre biler fra Nuffield-imperiet ikke havde. Dertil kom tandstangstyring og soltag. Fire hydrauliske indbyggede donkrafte gjorde, at man kunne løfte hele bilen eller bare en af siderne ved hjulskift.
Motoren var en enkelt-karburator version af 1250 ccm motoren fra TC’en. I MG Y var motorydelsen på 46 HK ved 4.800 omdr. YT Tourer med anden knast og dobbelt SU-karburator udviklede 54 HK.
Interiøret var i fuldlæder og med masser af træ som f.eks. valnød.
Topfart på 69,6 mph (112 km/h) og 0-60 mph (97 km/t) på 29,9 sekunder.
MG Y
YT Tourer
I 1948 blev flere Y-typer sendt til Schweiz, hvor de fik en speciel cabriolet karosse monteret. Ideen med en åben four-seater Tourer havde været populær inden krigen og i teorien var der stadig et marked. MG YT blev lanceret i 1948 og kun som eksportversion, selvom den kunne fås i både højre- og venstrestyret udgave. Kun 877 YT Tourer blev produceret og produktionen er ophørt i 1950. Det var ikke den succes, MG havde håbet på.
MG YT Tourer
YB
I 1952 havde MG opdateret Y-typen, og en forbedret model – YB – blev lanceret. YB havde et helt ny Lockheed bremsesystem og et langt mere moderne hypoidfortandet differentiale. Ikke meget andet blev ændret på bilen, som var ved at blive overhalet af moderne monocoque konstruktioner. YB holdt dog ved frem til slutningen af 1953,og blev i 1954 afløst af ZA-Magnette med selvbærende chassis og den nye XPEG 1500 motor med to SU-karburatorer.
MG YB
Produktionstal:
MG YA (1947-1951) 4-dørs saloon: 6.158 stk.
MG YT Tourer (1948-1950) 2-dørs 4-sæders åben tourer: 877 stk.
MG YB (1951-1953) 4-dørs saloon: 1.301 stk.
I alt produceret 8.336 stk., heraf blev 25 YA/YB solgt til Danmark.
Y-typerne har deres egen hjemmeside: www.mgccyregister.com