MG Førkrigstyper

Vintage-modeller 1924-1932

De første MG-biler var ombyggede Morris-biler. Morris-bilerne havde på den tid en karakteristisk front med øgenavnet “Bullnose”; en afrundet opretstående kølergrill i messing. Derfor blev de tidlige MG’ere kaldet for bullnose-modellerne. Egentlig bilproduktion ud fra eget design begynder ikke før omkring 1928.

I MG Car Club (moderklubben) er de ældste MG-biler samlet i Vintage-registeret, som dækker:

1924-1927: Bullnose & Flatnose, bl.a. MG 14/28
1927-1929: Flatnose 14/40
1928-1932: 18/80 MKI og MKII
1928-1932: 18/100 MKIII Racing Tigress

Mere information på www.mgcc.co.uk

Derudover er der en privat hjemmeside ved navn The Early MG Society, som varetager de helt gamle MG’ere: http://www.earlymgsociety.co.uk/

MG 18-80

2 stk. 1929 18/80 M.G. Six Mk I

 

Triple M 1929-1936 (MMM)

Triple M dækker Midget, Magna og Magnette fra 1929 til 1936.

1929-1932: MG M-type Midget
1931-1932: MG C-type Midget
1931-1932: MG D-type Midget
1931-1932: MG F-type Magna
1932-1934: MG J-type Midget
1932-1934: MG K-type Magnette
1933-1934: MG KN (lille saloon, som ikke hører under Triple M-typerne)
1933-1934: MG L-type Magna
1934: MG Q-type (racerbil, som ikke hører under Triple M-typerne)
1934-1936: MG N-type Magnette
1934-1936: MG P-type Midget (se særskilt afsnit herom)
1935: MG R-type (racerbil, som ikke hører under Triple M-typerne)

MGK3

MG K3 1934 replika

MG ND

MG ND 1934

Registrets hjemmesideadresse er www.triple-mregister.org

P-typer 1934-1936

P type Midget blev introduceret i marts 1934. Den blev – desværre – den sidste model, der blev konstrueret i Abingdon. P typen blev konstrueret på basis af de foregående J typer, men akselafstanden blev forøget med 1 5/16 in. til 7 ft. 3,3125 in. (svarende til: 2217,74 mm) samtidig med at chassisrammen blev forstærket. For- og bagaksel blev direkte overtaget fra J2 typen, mens bremserne blev 12 in. tromlebremser, således som de anvendtes på L Magna og J4 racing Midget.

Motoren i den nye P type var en lille perle. Det var den første 4 cylindrede MG med tre hovedlejer. Den var på 847 cc med ”crossflow” topstykke og med overliggende knastaksel, den havde fået større hoved- og knastaksellejer og fik en blødere gang samtidig med at den kunne tåle høje omdrejninger i længere tid.

Mange monterede kompressor til konkurrencebrug, hvor især trial var en meget yndet sport i 30’erne. ”Autocar” prøvekørte P typen i november 1934 og rapporterede at: ”Denne nye model er en forbedring på alle områder i forhold til tidligere modeller.”

Der opstod dog snart et ønske om større effekt, så ca. 18 måneder efter introduktionen bragte man en model på markedet med et slagvolumen på 903 cc. Den større model fik betegnelsen PB, hvorefter den oprindelige 847cc model automatisk blev betegnet PA. Det samme princip blev også anvendt for de næste modeller: TA, TB, TC, TD og TF, hvorefter man igen indførte nye betegnelser.

MG PA

MG PA

Tekniske specifikationer

Tekniske specifikationer:
P type Midget.
Produktionsperiode: Marts 1934 til medio 1936.
Motor: 4 cylindret rækkemotor med overliggende knastaksel.

PA PB
Slagvolumen: 847 cc 939 cc
Boring: 57 mm 60 mm
Slaglængde: 83 mm 939 cc
Effekt: 36 bhp @ 5500 rpm, 43 bhp @ 5500 rpm
Kompressionsforhold: 6,4:1 6,7:1

Antal bygget: PA PB
2 sædet roadster 1396 stk. 408 stk.
4 sædet roadster 498 stk. 99 stk.
Airline Coupé 28 stk. 14 stk.

Endvidere bygges 57 chassis’er til opbygning med special-karrosserier.

P typen var den ultimative Midget, og der skulle gå 25 år inden der igen blev markedsført en Midget, og den var ikke helt så avanceret i forhold til sin samtid, som forgængeren var.

SA, VA, WA 1936-1939

SA, VA og WA var store flotte luksusbiler fra midt-trediverne til anden verdenskrigs udbrud, hvor MG stoppede produktionen.

1936-1939 MG SA, 2.739 stk. fordelt på 4-dørs saloon, 4-dørs åben tourer og drophead coupé.

1937-1939: MG VA, 2.407 stk. fordelt på 2-dørs saloon med 4 sæder, 2-dørs drophead coupé med 2 sæder og 2-dørs cabriolet med 4 sæder.

1938-1939 WA, 369 stk. fordelt på 4-dørs saloon, 4-dørs åben tourer og drophead coupé.

Af ovenstående 5.515 producerede biler menes ca. 550 stadig at eksistere.

SVW-registret har sin egen hjemmeside på www.svwregister.co.uk

MG SA1

MG SA2

MG SA 1937

For alle med interesse i MG-biler, nye som gamle